02 خرداد 1402 - 09:04

پیام دردناک رزمایش حزب‌الله به صهیونیست‌ها

نیروهای حزب‌الله لبنان در یکی از بزرگترین رزمایش‌های خود با رونمایی از دستاوردهای جدید، حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین و تاسیسات حساس در سرزمین‌های اشغالی را شبیه‌سازی کردند، اقدامی که باتوجه به تحولات اخیر در منطقه، حاوی پیام مهمی به دشمن اشغالگر است تا فکر ماجراجویی مجدد به ذهنش خطور نکند.
کد خبر : 14239

پایگاه رهنما:

چهل سال پیش که سنگ بنای حزب‌الله برای مقابله با رژیم صهیونیستی گذاشته شد، بسیاری بر این باور بودند که قدرت این گروه شبه نظامی برای همیشه به انجام حملات ایذایی و نهایت یافتن جای پایی در جنوب لبنان محدود خواهد شد اما کودک نوپای آن زمان الآن به ارتشی سازمان یافته و قدرتمند تبدیل شده که راهبردهای دفاعی و امنیتی خود را فراتر از مرزهای لبنان تعریف می‌کند.

در آستانه بیست و سومین سالگرد آزدسازی لبنان از دست اشغالگران صهیونیستی (۲۵ می ۲۰۰۰)، حزب‌الله بار دیگر قدرت نظامی خود را به رخ دشمنان کشید و ۲۰۰ عضو حزب‌الله روز یکشنبه در یکی از پادگان‌های خود در جنوب لبنان نزدیک به منقطه ملیتا رزمایشی با گلوله‌های جنگی برگزار کردند و در آن موشک‌ها و خودروهای نظامی خود را به نمایش گذاشتند. در این رزمایش، یگان‌های تخصصی از رسته‌های مختلف نظامی حزب‌الله حضور داشتند.

حزب‌الله لبنان در این مانور که نام «ما عبور خواهیم کرد» برای آن گذاشته شده بود، از انواع تسلیحات سبک و سنگین، موشک‌اندازها، خودروی زرهی مجهز به تیربار‌های سنگین و توپ‌های ضدهوایی در کنار موشک‌های ضد زره و دوش پرتاب استفاده کرد. حمل یک سلاح جدید ناشناخته که به نظر می‌رسید در راستای شکار پهپاد‌ها با استفاده از امواج رادیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجهات همه را به خودش جلب نموده بود.

محمد عفیف، مسئول روابط رسانه‌ای حزب‌الله اظهار داشت که ماهیت، مکان و زمان این فعالیت نظامی مشخص است و به مناسبت جشن مقاومت و آزادسازی در مقابل خبرنگاران و رسانه‌ها انجام می‌شود که نمونه‌ای ساده از توانمندی‌های واقعی مقاومت در چارچوب ارسال پیامی به رژیم اسرائیل درباره آمادگی مقاومت برای جلوگیری از تجاوز دشمن و دفاع از لبنان است. لازم به ذکر است که حزب‌الله پوشش رسانه‌ای این رزمایش را محدود به رسانه‌های وابسته به خود نکرد، بلکه بیش از ۶۰۰ رسانه‌ داخلی و خارجی جهت پوشش این رزمایش دعوت شده بودند.

هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله با اشاره به اینکه قدرت مقاومت رو به افزایش است، گفت:«هر کس به تصمیم‌های بین‌المللی و جامعه بین‌المللی دل ببندد باخته است و هرکس فلسطین را بازگرداند و از ثروت محافظت کند، قدرت دارد». وی تاکید کرد که در این مانور آمادگی کامل و همیشه برای مقابله با هرگونه تجاوز و تثبیت معادلات بازدارندگی که از لبنان محافظت می‌کند، به نمایش درآمد. صفی‌الدین گفت که مقاومت امروز یک نیروی گسترده و یک محور کامل است که گستره آن از ایران تا امتداد غزه، کرانه باختری، داخل سرزمین‌های اشغالی و لبنان روز به روز پیشرفت و توسعه خواهد یافت و مقاومتی که پیروزهای بزرگی را رقم زده است، خسته نمی‌شود. این مقام حزب‌الله همچنین گفت:«اگر دشمن به فکر گسترده کردن دایره حملات خود بیفتد، مقاومت آماده است که به گونه‌ای دشمن را موشک باران کند که توان پاسخ دهی نداشته باشد و دشمن در صورت ارتکاب حماقت به منظور عبور از قوانین بازی، کارایی و اثرات موشک‌های نقطه‌زن را خواهد دید و دشمن باید بداند که مقصود ما چیست».

باتوجه به نوع تمرین‌های نظامی که به نمایش گذاشته شد، در همه آنها اهداف صهیونیستی در سیبل حملات قرار داشت و به عبارتی، این مانور نظامی، یادآور پیروزی‌های حزب‌الله بر اشغالگران بود که در سالهای نه چندن دور با همکاری «ارتش، ملت، مقاومت» به دست آمد و برگ‌های زرینی را در تاریخ لبنان رقم زد که قریب به دو دهه غاصبان را از دست‌اندازی مجدد به خاک این کشور برحذر داشته است.

وحشت در دل صهیونیست‌ها

بر همگان آشکار بود که رزمایش اخیر حزب‌الله نمایش جلوه‌های ویژه‌ای از قدرت در برابر صهیونیست‌ها بود که در سیاستهای خود در قبال لبنان بازنگری کنند. صهیونیست‌ها که در سالهای اخیر از قدرت فزاینده حزب‌الله بیخ گوش سرزمین‌های اشغالی ابراز نگرانی کرده‌اند زودتر از آنچه انتظار می‌رفت پیام رزمایش مقاومت را دریافتند.

رسانه‌های صهیونیستی با اشاره به نگرانی سران این رژیم به خاطر سلاح‌هایی که حزب‌الله در اختیار دارد تاکید کردند مانور حزب‌الله حامل پیام مهمی برای اسرائیل بود. رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند: سلاحی که در این مانور به نمایش گذاشته نشد موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله بود و مشکل ما نیز همین سلاح است که خواب را از چشم نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل ربوده است.

شبکه ۱۳ تلویزیون این رژیم گفت:«حزب‌الله ابتدا می‌خواهد تهدید کند و همچنین پیامی را منتقل می‌کند. در مانور استثنائی در جنوب لبنان، از سلاح‌ها وخودروهای زرهی و نیز انواع پهپادهای انتحاری ویژه استفاده شد. حزب‌الله در این مانور حمله به اسرائیل و ربودن سربازان اسرائیلی و نیز مقابله با تهاجم اسرائیل را شبیه‌سازی کرد  که نوعی رویارویی گسترده یا جنگ تلقی می‌شود. این مانور در واقع پیامی به اسرائیل است مبنی بر اینکه حزب‌الله درواقع یک ارتش سازمان‌یافته با نیروها و سلاح‌های ویژه است».

مقامات صهیونیستی بارها نسبت به موشکهای نقطه‌زن که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله به داشتن صدها فروند از آنها در زرادخانه مقاومت اشاره کرده بود، ابراز نگرانی کرده‌اند. زیرا می‌دانند که در صورت درگیری در آینده، حزب‌الله از این موشکها برای هدف قرار دادن تاسیسات حساس در سرزمین‌های اشغالی استفاده خواهد کرد و منتظر بودند تا قدرت این تسلیحات را به چشم خود مشاهده کنند اما به نظر می‌رسد، حزب‌الله فعلا قصدی برای رونمایی از این سلاحهای استراتژیک ندارد، زیرا ممکن است مقامات تل‌آویو پروژه مقابله با این نوع موشکها را شروع کنند. بنابراین، حزب‌الله این برگ برنده را برای روز مبادا و غافلگیر کردن دشمن اشغالگر کنار گذاشته است.

اگرچه این رزمایش به مناسبت گرامیداشت سالگرد آزادسازی لبنان از دست دشمن صهیونیستی برگزار شد اما از آنجا که این نمایش قدرت یک هفته پس از درگیریهای غزه انجام شد، حامل پیام‌های مهمی به ویژه در زمینه وحدت عرصه‌های مقاومت است. همچنین هشداری به تندروها بود که هفته گذشته راهپیمایی تحریک‌آمیز پرچم‌ها را در قدس اشغالی برگزار کردند.

رهبران حزب‌الله در ماههای اخیر بارها نسبت به ماجراجویی صهیونیست‌ها در کرانه باختری و غزه هشدار داده‌اند و حتی چند هفته پیش نیز اجازه دادند تا نیروهای حماس از جنوب لبنان حملات راکتی را به سمت سرزمین‌های اشغالی انجام دهند و هشداری برای دشمن بود که مقاومت یکپارچه است و بعد از این هر اقدامی علیه یکی از اضلاع مقاومت با پاسخ تند شاخه‌های دیگر آن مواجه خواهد شد.

حزب‌الله در زمانی که به لحاظ تسلیحات قابل قیاس با رژیم صهیونیستی نبود توانست اشغالگران را جنوب لبنان بیرون کرده و در جنگ 33 روزه در سال ۲۰۰۶، ضربات مهلکی را به دشمن وارد کند و از آن زمان تاکنون صهیونیست‌ها جرأت نکرده‌اند تیری به سمت لبنان شلیک کنند و از قدرت بازدارندگی که حزب‌الله در سالهای اخیر ایجاد کرده، وحشت دارند.

هراس اسرائیلی‌ها را در ماجرای بحران میدان گازی «کاریش» که مشترک بین لبنان و این رژیم است، به خوبی دیدیم که با هشدارهای مکرر نصرالله، مقامات تل‌آویو از جاه‌طلبی‌های خود عقب‌نشینی کردند و تن به توافق با دولت لبنان دادند. حتی بنیامین نتانیاهو هم که وعده داده بود به محض قدرت گرفتن، این توافقات را ملغی خواهد کرد ولی با گذشت ۵ ماه از تشکیل دولت افراطی او، اقدامی علیه حزب‌الله انجام نداده است و از ورود به درگیری با نیروهای مقاومت واهمه دارد. همچنانکه در هفته‌های اخیر نتانیاهو و دیگر مقامات تل‌آویو اعتراف کردند که نمی‌توانند همزمان با لبنان و غزه مقابله کنند و از گشوده شدن جبهه‌های متعدد درگیری ابراز نگرانی کرده‌اند.

حزب الله با این رزمایش به دشمنان این سیگنال را مخابره کرد که مقاومت در اوج قدرت قرار دارد و حافظ تمامیت ارضی و منافع سیاسی و اقتصادی لبنانی‌ها است و هر گونه چشم طمع به خاک و حقوق ملت لبنان، با پاسخ کوبنده حزب‌الله مواجه خواهد شد.

قدرت‌نمایی حزب‌الله درحالی انجام شد که تندروهای تل‌آویو این روزها تلاشهای تحریک‌آمیز خود را تشدید کرده‌اند و این مسئله می‌تواند آتش جنگ در سرزمین‌های اشغالی را شعله‌ور کند و ح‌ب الله سعی دارد به نتانیاهو و دوستانش بفهماند که گروههای فلسطینی تنها نیستند. نتانیاهو در روزهای اخیر بار دیگر رجز خوانی‌های خود را تکرار کرده و مدعی شده در صورت حملات موشکی از غزه، ارتش صهیونیستی با قاطعیت به آن پاسخ خواهد داد اما نمایش توانمندی‌های حزب‌الله در رزمایش اخیر، همچون آب سردی بر لفاظی‌های سران تل‌آویو بود.

دستاوردها و تاکتیکهای جدید حزب‌الله

بی‌‌شک بسیاری اطلاع دقیقی از قدرت نظامی حزب‌الله و شمار تجهیزات آن نداشتند و همه بر اساس فرضیات و حدس و گمان نسبت به ادوات جنگی آن اظهارنظر می‌کردند و منتظر رونمایی از دستاوردهای جدید این جنبش بودند که چشمه‌ای از این توانمندی‌ها در رزمایش در معرض دید همگان قرار گرفت. آنچه در رزمایش حزب‌الله قابل توجه بود، شمار فراوان ادوات زرهی، توانمندی آرایش موشکی و یگان‌های ویژه تکامل یافته ضد زرهی تشکیلات نظامی آن بود. همچنین، مین‌روب GBP۱۲ ساخت چین، در این رزمایش به نمایش گذاشته شد. این  مین‌روب سبک که تمام متعلقات آن در درون یک محفظه قرار دارد، می‌تواند همچون کوله پشتی توسط واحدهای زمینی حمل شود، وزن این مین‌روب حدود ۱۵ کیلوگرم است و پس از انفجار می‌تواند محیطی با طول ۲۰ متر و عرض ۹ متر را پاکسازی کند.

علاوه‌براین، تنوع تاکتیکی پیشرفته نیرو‌های نظامی حزب‌الله در مانور اخیر هم قابل توجه بود که حمله به مراکز حساس در سرزمین‌های اشغالی و شهرکهای صهیونیست‌نشین را شبیه‌سازی کردند. محل رزمایش شامل دیوار سیمانی بلند شبیه دیواری بود که رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان ساخته و روی آن شعارهایی مانند «ما می‌آییم» و «انتقام سخت» در کنار تصویر مسجدالاقصی نوشته شده بود. شبیه‌سازی حمله به شهرکهای اسرائیلی، عملیات اسارت سربازان و خودروی نظامی  و ورود به سرزمینهای اشغالی، بخشی از نمایش مهارتهای فردی رزمندگان حزب‌الله بود که هیچ چیزی یارای ایستادگی در برابر این نیروها نیست.

از مسائل مهم دیگر در ارتباط با این رزمایش که حتی خبرنگاران خارجی حاضر در جنوب لبنان نیز به آن اشاره کردند، این بود که حزب‌الله از مرحله دفاع به مرحله تهاجم تغییر فاز داده است. یک خبرنگار آمریکایی عملیات نفوذ حزب‌الله را عملیاتی منحصربه فرد توصیف کرد. خبرنگاری هلندی نیز گفت که از آنچه دیده شگفت زده شد و باید ارتش‌های جهان این فنون جنگی را از نیرو‌های حزب‌الله آموزش ببینند.

از سوی دیگر، حزب‌الله در این مانور قابلیت‌های تشکیلات زرهی خود را که قرار است از تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان جلوگیری کنند و نیز پرتابگرهای متعدد نصب شده روی خودروها را به نمایش گذاشت که می‌تواند آتش زیادی به پا کرده و سامانه گنبد آهنین را به چالش بکشد. باتوجه به اینکه تاکنون چشم و امید صهیونیستها به قدرت گنبد آهنین بود تا در برابر موشکهای مقاومت از آنها دفاع کند، اما عبور موشکهای حزب‌الله و حتی گروههای غزه، به چالش اساسی برای مقامات این رژیم تبدیل شده است.

به باور کارشناسان، در سطح داخلی نیز حزب‌الله با انجام مانور نظامی بار دیگر به مردم لبنان درباره تعهد به حمایت و محافظت از آنها بعد از گذشت ۲۳ سال از آزادسازی این کشور، اطمینان داده و همچنین به دشمن صهیونیستی-آمریکایی ثابت کرد که شرط‌بندی‌های آنها روی بحران‌های داخلی لبنان برای تضعیف مقاومت در این کشور شکست خورده و هیچ یک از چالش‌های اقتصادی و سیاسی مانع توسعه بازدارندگی و قدرت نظامی حزب‌الله نمی‌شود.

منبع: الوقت

ارسال نظرات